Wegener verkoopt Autotrack.nl
Gepubliceerd op 21 March 2013.
Koninklijke Wegener NV heeft overeenstemming bereikt met De Persgroep Nederland B.V. inzake de verkoop van de automotive website AutoTrack.nl. De totale verkoopopbrengst op basis van “debt-and-cash-free” bedraagt EUR 26 miljoen, welke volledig betaalbaar is bij voltooiing van het verkoopproces. De waarde van de transactie is gelijk aan meer dan 7x EBITDA van 2012.
AutoTrack is marktleider in de automotive koop- en verkoop websites van Nederland, met circa 4.800 autodealers als abonnee en circa 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand. In 2012 boekte AutoTrack een resultaat voor belasting van ca. EUR 3 miljoen. Op 31 december 2012 betrof de geconsolideerde boekwaarde circa EUR 3 miljoen. AutoTrack is onderdeel van Wegener Digital BV (“Wegener Digital”) en de verkoop vindt plaats door middel van overdracht van aandelen Wegener Digital. Sander van den Hout, directeur Wegener Digital, zal meegaan naar De Persgroep.
Daarnaast heeft Wegener met De Persgroep een aparte commerciële overeenkomst gesloten waarin De Persgroep het recht verkrijgt advertenties in de print en online media van het Wegener portfolio te plaatsen tegen een waarde van EUR 2 miljoen, welke vooraf zal worden voldaan.
De transactie is onder andere nog afhankelijk van de adviesprocedure bij de Centrale Ondernemingsraad (COR) van zowel Wegener als De Persgroep, ingevolge artikel 25 van de Wet op de Ondernemingsraden. Wegener en De Persgroep verwachten de transactie zo spoedig mogelijk na ontvangst van een positief advies van de COR af te ronden. De ontvangen verkoopsom zal naar verwachting worden gebruikt voor verlaging van de bankschuld.